Eteryczny Świat by Iwona Wolanin-Zgierska




Fenomen picia Yerby Mate sięga niemalże całego świata. Ta niepozorna "herbata" zyskała sobie wielu zwolenników a celebracja jej picia i parzenia stała się swojego rodzaju sztuką
Yerba mate to napar przyrządzany z liści ostrokrzewu paragwajskiego, odpowiednik naszej herbaty czy kawy. Napar yerba mate, zwany też po prostu mate, jest szczególnie popularny w krajach Ameryki Południowej (Argentynie, Paragwaju, Urugwaju, Brazylii), a także w niektórych krajach Bliskiego Wschodu, głównie w Syrii i Libanie.

Historia popularności napoju sięga połowy XVII wieku, kiedy to w zamieszkane przez plemię Guarani dorzecza Parany dotarli misjonarze jezuiccy. Odkryli oni, że ulubioną używką miejscowych były liście pewnego gatunku wiecznie zielonego krzewu nazwanego później ostrokrzewem paragwajskim. Ich żucie likwidowało zmęczenie, rozjaśniało umysł i łagodziło uczucie głodu. Napary z ziela doprawiane były niekiedy poprzez dodawanie słodkich liści stewii.
Jezuici doceniwszy zalety napoju przyrządzonego ze sproszkowanych liści i pędów, rozpropagowali go w Europie jako alternatywę sprowadzanej z Azji herbaty. Założone przez nich plantacje były głównym źródłem dochodu redukcji misyjnych aż do kasaty Zakonu w 1773 roku. Po tym wydarzeniu plantacje odeszły w niepamięć, aż do roku 1892, kiedy to pierwszą swoją hodowlę założył w Paragwaju Frederico Neumann. Ponownie rozpowszechnił on yerba mate tak, że stała się ona narodowym napojem Paragwaju, Argentyny, Urugwaju i Brazylii.
Legenda głosi, że Boginie Księżyca i Chmury przybyły zwiedzić Ziemię. Znalazły tam jaguara, który chciał je zaatakować. Zostały jednak uratowane przez starca, który w podzięce dostał nowy rodzaj rośliny, z którego może przygotować „napar przyjaźni”.



Yerba mate ma szereg właściwości zdrowotnych:

  • Ma działanie pobudzające, znosi zmęczenie psychiczne i fizyczne.
  • Jest przeciwutleniaczem (antyoksydantem).
  • Zapobiega otyłości, wspomaga odchudzanie.
  • Obniża poziom złego cholesterolu (LDL).
  • Działa przeciwnowotworowo.
  • Działa przeciwzapalnie.
  • i wiele innych...

W skład yerba mate wchodzą:

  • Kofeina, teobromina
  • Polifenole
  • Saponiny
  • Witaminy
  • Minerały  



Rurka z filtrem używana do picia naparu yerba mate to bombilla po hiszpańsku lub bomba po portugalsku. Słowo bombilla wymawiamy jako bombija lub bombiźa w Argentynie i Urugwaju (w rioplatense - dialekcie języka hiszpańskiego tam używanym). Bombilla pełni jednocześnie funkcje słomki i filtra. Istnieje wiele rodzajów bombilli różniących się wyglądem, długością, materiałem, z którego są wykonane.





Do picia yerba mate wykorzystuje się kilka tradycyjnych typów naczyń. Najpopularniejsze są naczynia wykonane z tykwy, drewna oraz rogu. Te ostatnie służy wyłącznie do terere, czyli mate na zimno. Specjalne naczynia z pewnością tworzą egzotyczny klimat i wpływają częściowo na smak napoju, nie są jednak niezbędne do picia yerba mate. Z powodzeniem można wykorzystać np. zwyczajne kubki.


 Przygotowanie naczynia:
  • wykorzystanie fusów po yerba mate,
  • przełożenie fusów do tykwy tak, by zajmowały one 3/4 jej objętości,
  • zalanie naczynia wodą o temperaturze 75 °C,
  • zostawienie na minimum 12 godzin lub na całą noc,
  • wypłukanie fusów zimną wodą,
  • wyskrobanie z wnętrza naczynia fusów oraz rozmiękłych dzięki namaczaniu resztek miąższu owocu tykwy, najlepiej a pomocą łyżeczki do herbaty (pozostawienie w tykwie miąższu wpływa negatywnie na smak naparu),
  • wsypanie yerba mate do tykwy tak, by wypełnić 3/4 jej objętości,
  • zalanie suszu wodą o temperaturze 75 °C i odstawienie na 24 h, dzięki czemu nasiąknie ono esencją Yerba Mate,
  • zgodnie z indywidualnymi oczekiwaniami, nasączanie z użyciem świeżego suszu można powtarzać nawet 3 lub 4 razy – wówczas fusy należy zostawić w naczyniu na noc i opróżniać tykwę dopiero przed jej ponownym wypełnieniem świeżym suszem.

Lubicie Yerbe? U mnie ostatnio w domu zagościła;) i chyba zostanie na dłużej ;)

18 komentarzy:

  1. Nigdy w życiu nie piłam Yerba Mate, ale chyba czas to zmienić :)

    OdpowiedzUsuń
  2. ja nie lubie takich rzeczy, ale opakowanie kozackie :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Odpowiedzi
    1. Ja jestem tez mega kawoszką ale jak mój mąż pije to podpijam u niego:D

      Usuń
  4. Uwielbiam Yerba Mate! Dzień od razu staje się lepszy :)

    OdpowiedzUsuń
  5. jeszcze nigdy nie piłam yerba mate...

    OdpowiedzUsuń
  6. Do mnie zawitała niedawno i już się zadomowiła:) Jestem fanatyczką herbat i z chęcią szukam zawsze czegoś nowego:)
    Pozdrawiam
    marusitestowanie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Zawsze chciałam ja popijać. Jestem bardzo ciekawa smaku. Obserwuję.

    OdpowiedzUsuń
  8. Wg. mnie yerba mate i właściwości, które posiada są najlepsze na świecie. Nie dość, że jest smaczna, zdrowa i aromatyczna, to jeszcze daje kopa na niemalże cały dzień. Bardzo się cieszę, że wymieniłem kawę na yerbę (już jakiś rok temu).

    OdpowiedzUsuń
  9. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  10. Sama nie wiem co w niej jest takiego, ale chyba sam charakter jej przyrządzania i kultura picia tej herbaty bardzo mnie ekscytuje. Jak do tej pory najbardziej smakuje mi yerba mate https://big-active.pl/produkty/herbata-energy-guarana-z-yerba-mate-20tb/ oczywiście z dodatkiem guarany. Potrafi naładować mi baterie na cały dzień, który spędzam dość aktywnie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo ciekawy wpis sama polecam od siebie szczerze picie yerba mate, ze względu na posiadane właściwości.

    OdpowiedzUsuń
  12. Mimo, iż Yerba Mate jest dość młodym produktem na rynku polskim to postanowiłem się skusić. Szczerze mówiąc, nie żałuję, odstawiłem kawę, a energii mam tyle samo, jak nie więcej :)

    OdpowiedzUsuń
  13. To trzeba spróbować, nie każdemu oczywiscie yerba podchodzi. Może tu sklep https://www.cafesilesia.pl/pol_m_KAWA_WSZYSTKIE-MARKI_KAWA-MOKITO-194.html i ich różne kawy was zainteresują również.

    OdpowiedzUsuń